Followers

Wednesday, September 26, 2012

Panduan Untuk Ibu Hamil Berjalan Jauh


Panduan Untuk Ibu Hamil Berjalan Jauh

Perjalanan jauh bukan tidak boleh bagi ibu hamil, sebaliknya perlulah dirancang supaya semuanya berjalan dengan baik Insya-Allah.

Pertamanya puan perlulah meminta nasihat doktor yang menjaga puan sama ada perjalanan jauh itu sesuai untuk puan dan kandungan. 


Jika perlu, dapatkan laporan ringkas mengenai kehamilan puan agar dapat memudahkan kesinambungan penjagaan kandungan jika wujud masalah dalam perjalanan atau ketika di kampung. 


Selain itu, langkah-langkah berikut boleh diambil:


Pastikan puan sudah berehat secukupnya sebelum memulakan perjalanan. Lebih penting lagi, suami yang akan memandu juga perlu cergas dan sudah cukup berehat supaya tidak mengantuk dan letih ketika dalam perjalanan. 


Memakai pakaian dan kasut yang selesa. 


Pastikan puan membawa bekalan makanan dan minuman (walaupun berpuasa). Elakkan daripada mengambil minuman bergas. 


Seseorang wanita yang hamil dan bermusafir pula, boleh berbuka puasa. 


Pastikan puan meminum air secukupnya ketika dalam perjalanan jika mengambil keputusan untuk tidak berpuasa. 


Apabila puan berada dalam keadaan duduk yang agak lama, letakkan bantal kecil di belakang dan cuba lunjurkan kaki. Keadaan ini boleh mengurangkan kaki menjadi bengkak dan juga memperbaiki peredaran darah. Posisi ini penting terutama bagi ibu yang mengalami “varicose veins”, iaitu saluran (darah) vena menjadi kembang dan bengkak di bahagian kaki.


Varicose veins atau urat bersimpul menjadi lebih teruk pada akhir kehamilan apabila berdiri atau kaki tergantung buat masa yang lama. Oleh itu, mengangkat kedua-dua kaki ke atas boleh mengurangkan kesakitan dan bengkak vena.


Pada posisi ini, pengaliran darah berlaku dengan lebih baik dan tidak terkumpul di bahagian kaki. Jika puan melakukan perjalanan dengan kereta, pastikan kereta puan berada dalam keadaan yang baik dan baru diservis. 


Perjalanan hendaklah dirancang dan jangan tergesa-gesa di jalan raya. Puan boleh berhenti bila-bila masa yang diperlukan untuk “stretch” badan dan juga memperbaiki peredaran darah. 


Ketika di dalam kereta, pastikan puan memakai tali keledar. Langkah ini penting untuk menyelamatkan nyawa jika berlaku kemalangan. 


Jangan risau mengenai janin akan terhimpit oleh tali itu kerana janin mempunyai air ketuban di sekeliling. Air itu adalah mekanisme untuk perlindungannya. Tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa tali keledar boleh meninggikan risiko kecederaan janin. 


Pakai tali keledar dengan meletakkan tali itu di bahagian perut, iaitu sebawah yang mungkin. Tali di bahagian dada pula diletakkan di antara kedua-dua payu dara. 


Puan mungkin perlu membuat pertukaran kedudukan tali dari semasa ke semasa supaya ia betul-betul selesa. 


Jika puan ingin menaiki kapal terbang, puan mungkin memerlukan surat daripada doktor menyatakan bahawa puan dan kandungan sihat dan sesuai untuk perjalanan itu. Untuk menyenangkan kedudukan dan pergerakan, puan dinasihatkan meminta tempat duduk yang berdekatan dengan laluan dan bukan di tepi tingkap. 


Gerakkan kaki (stretching) sekerap mungkin untuk memperbaiki peredaran darah.






*p/s : sumber Fida tak ingat dah la...semua yang Fida share ni Fida dapat dari Internet...maaf ye Fida betul-betul lupa kat mane Fida kaut info ni...sebab dah save dalam word kat PC Fida...:)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...