Followers

Monday, December 19, 2011

Fenomena Ombak Rindu...Impak positif atau negatif pada diri & jiwa anda???

Assalammualaikum semua...^_*....

berbalik kepada Filem Ombak Rindu yang Fida tengok semalam kat GSC Alamanda, Putrajaya dengan Encik Tunang...bagi Fida memang cerita ni best...dan Fida bagi 4 bintang dari 5 bintang....tapi Fida nak share dengan korang semua apa yang Fida terbaca dalam Utusan Online masa Fida search tentang filem ni tadi...jom kita baca reramai...boleh tambah ilmu pengetahuan yang sedia ada tu...



**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**
DALAM kebudayaan Barat, seni persembahan genre drama Greek menerapkan unsur tragedi sebagai asas penciptaan karya seni persembahan atau tulisan.

Merujuk karya ilmiah berjudul Makna Kebahagiaan dan Pengalamannya dalam Islam oleh Prof Muhammad Naquib Al-Attas, Tokoh Melayu Terbilang 2011 merumuskan unsur tragedi bukan lagi wujud dalam bentuk seni, malah ia wujud dalam pengalaman sebenar yang dialami oleh masyarakat Barat.

Menurut al-Attas, “Seakan-akan dalam pengalaman dan kesedaran itu diada-adakan berterusan rasa bersalah-durhaka yang menghantui mereka, yang diajarkan oleh agama sebagai dosa asal yang dilakukan bapa kepada segala insan, yang telah tersilap langkah terpikat oleh peluang yang disodori godaan si penghasut yang mahu menyaksikan kejatuhannya dari rahmat Tuhan.”

Selanjutnya, kejatuhan bapa segala manusia ke lurah kehinaan sebagai “Suatu sumpahan berterusan ke atas anak cucu dengan rundungan berterusan menyebabkan mereka merasa bersalah dan sentiasa menyakiti hati dan fikiran mereka sendiri sepanjang zaman.”

Selepas dibuang ke dunia, seperti pada babak pertengahan karya seni, peranan mereka tetap “Bertelagah dan melakukan keganasan”. Tambah al-Attas, “Ketagihan pada tragedi dan seni yang memperlakonkannya sedemikian laku sehingga agama sekalipun terpaksa ditempa dalam acuan tragedi.

Dunia bagaikan pentas besar di mana insan merekacipta, melakonkan dan menyaksikan drama (lakonan) hidupnya sendiri demi menghasilkan kelegaan diri mereka daripada rasa takut dan hiba akan kesengsaraan diri.” (khatarsis).

Al-Attas merumuskan, “Tragedi bukan lagi suatu bentuk seni, kerana ia telah memberi kesan nyata kepada kebudayaan dan kerohanian Barat pada semua zaman.”

Lebih jauh lagi, fahaman humanisme dan sekularisme yang muncul pada Zaman Pertengahan di Barat, “Beransur serempak dengan munculnya falsafah dan sains sekular yang telah menjadikan tragedi menggantikan agama sebagai jalan untuk memartabatkan keluhuran insan.”

Pengalaman tragedi dalam masyarakat Barat ini dijelaskan al-Attas dalam pengalaman Barat terhadap golongan gereja dan golongan pendeta Kristian yang sudah pastinya berbeza dengan pengalaman Islam.
Filem Ombak Rindu arahan Osman Ali bermula tragedi Ustazah Izzah dihantar bapa saudaranya Taha kepada Kelvin, pemilik kelab malam sebagai pelayan kelab dan pelacur sebelum dibeli oleh Hariz sebagai perempuan simpanannya. Babak awal memaparkan alam yang indah dan disusuli Ustazah Izzah membaca doa selesai membaca al Quran.

Di kelab malam, Ustazah Izzah dicengkam rahangnya oleh Kelvin dan orang-orangnya lalu dituangkan arak ke dalam mulut Ustazah Izzah. Baju kurung Ustazah Izzah dikoyak oleh Kelvin lalu pengsan. Apabila sedar, Izzah melihat Hariz menanggalkan bajunya dan meratah tubuhnya dengan mata nafsu haiwannya.
Ustazah Izzah bersikap “pasrah” untuk dirogol Hariz. Ustazah Izzah memaut kaki Hariz merayu-rayu meminta agar dirinya dibeli oleh Hariz. Ustazah Izzah diperlakukan sebagai wanita murahan, sehingga meminta Hariz menjadikannya sebagai isteri, namun sanggup dinafikan hak-hak sebagai isteri demi menikmati hubungan seks halal. Mereka menikah di Selatan Siam. 

Tragedi identiti dan nilai merujuk pada sifat zahir dan batin diri sebagai watak penjahat yang dipenuhi nilai keji seperti khianat, penipuan, pura-pura, munafik dan penonjolan sifat haiwan. Pernikahan Hariz dan Izzah dirahsiakan daripada ibunya oleh Pak Dollah dan isterinya. Mila sebagai selebriti yang baharu pulang dari luar negeri bercakap rojak dan Datin Suffiah yang berambut warna mengerbang, mendedahkan pangkal dada merupakan watak yang dicengkam tragedi identiti dan nilai yang kronis.

Wafiah, sahabat Hariz tiba-tiba muncul memeluk Hariz kecewa akibat cinta, merupakan watak tragedi nilai dan identiti. Taha juga mewakili watak yang mengalami tragedi identiti dan nilai. Pak Dollah dan isterinya sebagai watak manusia beragama yang pasif sekadar pembantu rumah. Sehingga Pak Dollah muncul tiba-tiba menyatakan Hariz adalah anak kandungnya kepada Datin Suffiah sebagai suatu bentuk tragedi identiti dan nilai.

Kerangka

Berdasarkan hujah tersebut, nyatalah Ombak Rindu dibikin dalam kerangka pengalaman Barat dengan penerapan unsur tragedi secara meluas. Penonton sama ada sedar atau tidak disihir dengan tragedi untuk berasa simpati kepada Ustazah Izzah. Walaupun ada babak Ustazah Izzah membaca al-Quran dalam bilik diintai oleh Hariz semasa Ustazah Izzah masih perempuan simpanan Hariz, namun itu bukanlah bukti kuat menunjukkan Hariz bertaubat. Hariz hanya simpati pada Ustazah Izzah atas tabiat kemanusiaan dan nafsu badaniah sahaja.

Tiada langsung babak memperlihatkan Hariz menunaikan ibadat hatta solat. Agama hanya tempelan sahaja. Kemuncak cerita ini ialah pendedahan tragedi Pak Dollah-Datuk Suffiah, tragedi penceraian Mila-Hariz. Walaupun Hariz dan Ustazah Izzah menaiki kapal layar namun tiada babak menunjukkan Hariz berubah menjadi baik kerana agama, melainkan perubahan kerana simpati dan nafsu badaniah sahaja terhadap Ustazah Izzah. 

Hal ini berbeza dengan pengalaman Islam dimana Adam a.s yang sedar lalu memohon ampun dosanya biarpun terlontar ke dunia. Allah menjanjikan kepada Adam a.s dan zuriatnya hidayat dan keselamatan bagi mereka yang ikhlas melaksanakan agama Allah. Merajalelanya watak Datuk Suffiah, ingkar dan kerasnya Mila dan ketiadaan babak Hariz pulang kepada Allah membuktikan filem ini adalah filem tragedi murahan semata-mata.

Manakala citra agama menerusi Ustazah Izzah dalam keadaan terhina, ketidakupayaan dan pasrah dalam lembah kehinaan. Agama pada Ustazah Izzah hanya pada tudung, kenaifan, mengajar dan membaca al-Quran. Agama pada Pak Dollah dan isterinya pada songkok dan pergi haji. Sampai bila kita hendak menyaksikan watak Melayu pincang dan keliru? Bilakah kita boleh berbangga pada filem kita yang mengangkat keunggulan identiti dan nilai jatidiri kita?

Usah tertipu aspek teknikal filem seperti sinematografi, pencahayaan, pengarahan dan lakonan sahaja, namun falsafahnya hancur mengaibkan orang Melayu dan Islam.
**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**=**

semuanya terserah kepada individu yang menonton itu sendiri sebenarnya.....kalau baik pada pandangan matanya maka baik lah pada dirinya tapi kalau sebaliknya yang terjadi....korang kena buat macam trademark Nabil Rajalawak tu...Lu pikirlah sendiri...hehehe.....jadi apa pendapat korang? renung-renungkan & selamat beramal...^_^

sehingga berjumpa lagi di lain entry ye semua...^_^


s a y o n a r a !!!

6 comments:

ninest123 said...

nike air max, prada handbags, kate spade outlet, prada outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, christian louboutin outlet, ugg boots, nike outlet, louboutin outlet, ugg boots, replica watches, louis vuitton, ray ban sunglasses, replica watches, nike air max, ray ban sunglasses, air max, chanel handbags, louboutin shoes, louis vuitton, longchamp, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, nike free, longchamp outlet, burberry, nike free, louboutin, louboutin pas cher, louis vuitton, oakley sunglasses, sac longchamp, gucci outlet, uggs on sale, tiffany and co, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louis vuitton outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, tory burch outlet, ralph lauren pas cher, cheap oakley sunglasses, tiffany jewelry, air jordan pas cher, jordan shoes, michael kors, nike roshe run, louis vuitton outlet

ninest123 said...

nike air max, prada handbags, kate spade outlet, prada outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, christian louboutin outlet, ugg boots, nike outlet, louboutin outlet, ugg boots, replica watches, louis vuitton, ray ban sunglasses, replica watches, nike air max, ray ban sunglasses, air max, chanel handbags, louboutin shoes, louis vuitton, longchamp, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, nike free, longchamp outlet, burberry, nike free, louboutin, louboutin pas cher, louis vuitton, oakley sunglasses, sac longchamp, gucci outlet, uggs on sale, tiffany and co, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louis vuitton outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, tory burch outlet, ralph lauren pas cher, cheap oakley sunglasses, tiffany jewelry, air jordan pas cher, jordan shoes, michael kors, nike roshe run, louis vuitton outlet

ninest123 said...

nike free run uk, michael kors, burberry outlet online, michael kors, hollister pas cher, coach outlet, ugg boots, ugg boots, nike air max, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, converse pas cher, north face, kate spade handbags, vanessa bruno, vans pas cher, true religion jeans, ralph lauren uk, nike air max, tn pas cher, ray ban pas cher, north face, burberry, mulberry, michael kors outlet, lululemon, hermes, timberland, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors, air force, replica handbags, new balance pas cher, michael kors outlet, oakley pas cher, true religion outlet, hollister, michael kors outlet, nike blazer, coach purses, nike roshe, nike air max, hogan, sac guess, true religion jeans, coach outlet, ray ban uk, michael kors outlet, michael kors

ninest123 said...

north face outlet, wedding dresses, longchamp, new balance, converse, gucci, hollister, chi flat iron, ghd, soccer shoes, ferragamo shoes, baseball bats, vans shoes, valentino shoes, abercrombie and fitch, mac cosmetics, herve leger, bottega veneta, louboutin, north face outlet, nike trainers, asics running shoes, p90x workout, nike air max, birkin bag, jimmy choo shoes, nfl jerseys, vans, hollister, timberland boots, babyliss, hollister, ralph lauren, lancel, celine handbags, converse outlet, soccer jerseys, beats by dre, nike air max, insanity workout, mcm handbags, reebok shoes, ray ban, nike huarache, mont blanc, instyler, oakley, lululemon, iphone cases, nike roshe

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, pandora charms, juicy couture outlet, louis vuitton, canada goose outlet, louis vuitton, swarovski, supra shoes, canada goose, wedding dresses, moncler, canada goose, pandora jewelry, coach outlet, pandora jewelry, marc jacobs, karen millen, replica watches, moncler, canada goose, moncler, moncler, ugg pas cher, ugg,ugg australia,ugg italia, ugg,uggs,uggs canada, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, montre pas cher, canada goose, links of london, ugg boots uk, hollister, canada goose outlet, moncler, canada goose uk, juicy couture outlet, moncler outlet, toms shoes, thomas sabo, moncler, swarovski crystal, pandora charms, louis vuitton, moncler

roba gad said...


http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-11.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-10.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-9.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-8.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-7.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-6.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-5.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/tatters-cleaning-companies.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...