Followers

Thursday, December 15, 2011

Takut pulak nak pegi Zoo Melaka...:(

Assalammualaikum semua...

keratan berita dari Utusan Online untuk tatapan semua...



..............................................................................................

MELAKA 14 Dis. - Seorang kanak-kanak lelaki yang melawat Zoo Melaka bersama ibu bapanya diserang dan dicakar seekor siamang jantan menyebabkan daging kaki kanannya terkoyak hingga menampakkan tulang dalam kejadian yang berlaku petang semalam.

Haiwan tersebut sebelum itu bertindak ganas terhadap seorang kanak-kanak perempuan menyebabkan kecederaan ringan di tumit kanan.

Muhammad Afiq Haziq, berusia tiga tahun sembilan bulan kini mendapat rawatan di Hospital Melaka manakala kanak-kanak perempuan itu, Zukrina Abdul Hadi, 5, dibenarkan pulang selepas mendapat rawatan pesakit luar di hospital sama.

Ketika kejadian yang berlaku pukul 2.30 petang itu, Muhammad Afiq didukung bapanya, Kamarul Baharin, 38, bersama isteri, Anita Sulaiman, 36, bersiar-siar di dalam zoo berkenaan.

Kata Anita, selepas sejam bersiar-siar, dia sekeluarga melewati kawasan khas seperti pulau terbuka yang di kelilingi kolam menempatkan siamang jantan.

"Tiba-tiba saya dikejutkan dengan jeritan orang ramai dan apabila menoleh ke belakang saya melihat 30 hingga 40 pengunjung lari bertempiaran seperti dikejar sesuatu," katanya ketika ditemui di Hospital Melaka hari ini.

Dalam suasana panik ketika itu, kata Anita, secara tiba-tiba seekor siamang jantan muncul lalu bertindak agresif dengan menerkam dan menggigit kaki kanan anaknya.



"Dalam ketakutan saya terus berlari ke arah anak bongsu saya dan cuba menyelamatkannya," ujarnya.
Katanya, dalam suasana cemas itu dia melihat suaminya menarik bulu di kepala siamang itu supaya melepaskan kaki anaknya yang ketika itu sudah terkulai dan berlumuran darah.

"Haiwan itu langsung tidak berganjak dan mujurlah seorang pengunjung yang kebetulan berada di situ bertindak menyepak perut siamang itu menyebabkan haiwan itu melarikan diri," katanya.

Menurutnya, sebaik sahaja haiwan itu melepaskan gigitan pada kaki Muhammad Afiq, suaminya terus berlari ke pejabat zoo untuk mendapatkan bantuan dan rawatan.

Menurut Anita, dia difahamkan anaknya adalah mangsa kedua serangan haiwan tersebut yang sebelum itu menyerang seorang lagi kanak-kanak menyebabkannya cedera ringan.

"Doktor yang merawat memberitahu luka yang dialami Muhammad Afiq memang dalam dan saya sendiri melihat daging betisnya hancur sehingga nampak tulang," katanya.

Anita berkata, peristiwa hitam itu bukan sahaja menyebabkan anaknya trauma, malah dia sekeluarga serik untuk mengunjungi mana-mana zoo lagi selepas ini.

Sementara itu Pegawai Perhubungan Awam Zoo Melaka, Masri Mohd. Arof memohon maaf kepada keluarga terbabit di atas kejadian yang berlaku itu.

Menurutnya, pihaknya akan membuat siasatan terperinci dengan pakar-pakar haiwan dari universiti tempatan serta zoo lain dan mengambil langkah-langkah pencegahan bagi mengelak perkara itu berulang.

"Haiwan tersebut telah ditangkap dan diasingkan bagi menyiasat punca ia boleh terlepas kerana ia memang tidak pernah keluar dari kawasan pulau khas itu. Siamang sebenarnya tidak akan menyerang sekiranya tidak berlaku provokasi," katanya.

.............................................................................................

kejadian ni membuatkan Fida satu keluarga takut nak pergi Zoo Melaka time cuti-cuti Malaysia kat Melaka akhir bulan ni nanti....jalan-jalan kat tempat lain je lah kan semua...^_^ huhuhu kalau korang lah kan? apa yang korang rasa terbaik? sama tak macam apa yang Fida nak buat ni? hehehe


s a y o n a r a !!!

8 comments:

Mira Adzlia said...

kesiannye..aduh..tkut plak nk g zoo..

Syazfida Afzan said...

@Mira Adzlia : tu la pasalnya...macam nak kena buang je zoo dari senarai...huhuhu

cIKhA said...

alamak kesiannya dak tu..ishh ngeri je rasa

Syazfida Afzan said...

@cIKhA : memang ngeri sgt...sampai nampak tulang...adoyaiii...kesian dia...

ninest123 said...

nike air max, prada handbags, kate spade outlet, prada outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, christian louboutin outlet, ugg boots, nike outlet, louboutin outlet, ugg boots, replica watches, louis vuitton, ray ban sunglasses, replica watches, nike air max, ray ban sunglasses, air max, chanel handbags, louboutin shoes, louis vuitton, longchamp, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, nike free, longchamp outlet, burberry, nike free, louboutin, louboutin pas cher, louis vuitton, oakley sunglasses, sac longchamp, gucci outlet, uggs on sale, tiffany and co, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louis vuitton outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, tory burch outlet, ralph lauren pas cher, cheap oakley sunglasses, tiffany jewelry, air jordan pas cher, jordan shoes, michael kors, nike roshe run, louis vuitton outlet

ninest123 said...

nike free run uk, michael kors, burberry outlet online, michael kors, hollister pas cher, coach outlet, ugg boots, ugg boots, nike air max, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, converse pas cher, north face, kate spade handbags, vanessa bruno, vans pas cher, true religion jeans, ralph lauren uk, nike air max, tn pas cher, ray ban pas cher, north face, burberry, mulberry, michael kors outlet, lululemon, hermes, timberland, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors, air force, replica handbags, new balance pas cher, michael kors outlet, oakley pas cher, true religion outlet, hollister, michael kors outlet, nike blazer, coach purses, nike roshe, nike air max, hogan, sac guess, true religion jeans, coach outlet, ray ban uk, michael kors outlet, michael kors

ninest123 said...

north face outlet, wedding dresses, longchamp, new balance, converse, gucci, hollister, chi flat iron, ghd, soccer shoes, ferragamo shoes, baseball bats, vans shoes, valentino shoes, abercrombie and fitch, mac cosmetics, herve leger, bottega veneta, louboutin, north face outlet, nike trainers, asics running shoes, p90x workout, nike air max, birkin bag, jimmy choo shoes, nfl jerseys, vans, hollister, timberland boots, babyliss, hollister, ralph lauren, lancel, celine handbags, converse outlet, soccer jerseys, beats by dre, nike air max, insanity workout, mcm handbags, reebok shoes, ray ban, nike huarache, mont blanc, instyler, oakley, lululemon, iphone cases, nike roshe

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, pandora charms, juicy couture outlet, louis vuitton, canada goose outlet, louis vuitton, swarovski, supra shoes, canada goose, wedding dresses, moncler, canada goose, pandora jewelry, coach outlet, pandora jewelry, marc jacobs, karen millen, replica watches, moncler, canada goose, moncler, moncler, ugg pas cher, ugg,ugg australia,ugg italia, ugg,uggs,uggs canada, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, montre pas cher, canada goose, links of london, ugg boots uk, hollister, canada goose outlet, moncler, canada goose uk, juicy couture outlet, moncler outlet, toms shoes, thomas sabo, moncler, swarovski crystal, pandora charms, louis vuitton, moncler

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...