Followers

Friday, January 13, 2012

Mulakan Hari Anda dengan Senyuman...^_^

Assalammualaikum semua...^_^


Rindu kat Fida tak hari ni? hahaha perasan lah kau kan Fida?! takde maknanya nak rindu bagai...hehehe takpelah kan...saje-saje nak tanya korang...nak buat korang sentiasa tersenyum setiap kali baca celoteh Fida yang entah apa-apa ni...^_^ 

tapi agak-agaknya korang senyum tak baca tulisan Fida ni? kalau tak...takpelah...hmmm susah tau nak menulis untuk memuaskan hati semua orang yang membaca...betul tak? Janji hati insan yang menulis tu ikhlas...InsyaAllah korang akan tetap tersenyum...betul tak?

Tapi ikut keadaan lah jugak...kalau Fida buat entry sedih sampai nak menangis tahap tengok Kuch Kuch Ho Ta Hai tu kan, tapi korang tetap tersenyum tu memang pelik lah maknanya...hahahaha jangan sampai jadi macam tu tau...:) apa orang kata tu? dah imun...otot senyum mulut tu dah tak boleh nak berhenti...hahaha mintak-mintak takdelah kan...^_^

apalah yang Fida dok merapu pasal senyum ni kan? hehe tetiba dapat idea nak buat entry senyum lah hari ni...^_^ korang tak kisah kan? Senyum...ada kebaikan dan keburukan, positif dan negatifnya senyuman seseorang itu..kenapa Fida cakap macam tu? Jom kita olah sama-sama ye...^_^

tapi sebelum tu...jom kita tengok wajah wajah tersenyum yang Fida terjumpa masa google tentang image senyuman...^_^ jom layan...:)



korang tafsirlah ikon-ikon senyum yang Fida bagi ni mengikut fahaman korang semua tentang erti sebuah senyuman ok? Tapi kalau senyum yang last tu Fida takut...seram pulak tengok...dengan background hitam bagai...macam jahat je...hahaha...^_^



Contoh yang akan Fida berikan ini tidak ada kaitan sama ada yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia...Fida nak berkongsi dengan korang semua dan ia hanya sekadar peringatan kepada korang semua dan juga diri Fida sendiri yang tidak akan terkecuali dari melakukan kesilapan...itu adalah lumrah seorang insan...jadi, jom kita mulakan...^_^

Seorang wanita yang tersenyum manis boleh membuatkan hati seorang lelaki cair dan boleh juga diistilahkan sebagai jatuh cinta pada pandangan pertama...betul tak? memang tak semua lelaki boleh cair hanya dengan senyuman seorang wanita itu...tapi Fida yakin masih ada yang tergolong dalam golongan tu kan?..^_^ itu adalah sesuatu yang baik sebab dari situ akan tercipta satu lagi ikatan suci iaitu perkahwinan(kalau ada jodoh...kalau tak pun boleh jadi sahabat sejati dunia akhirat)...suatu ibadah yang amat dituntut dalam Islam...salah satu kesan positif lah kan...:)

macam mana pula dengan kesan negatif? mari Fida bagi satu lagi contoh senyuman yang boleh membawa padah kepada seseorang...

sebagai contoh apabila seorang wanita yang telah kematian suami pergi ke kedai untuk membeli barangan dapur yang telah kehabisan stok...^_^ Jadi wanita ini pun berjalan seperti biasa dan terserempaklah dengan seorang lelaki yang juga telah berkahwin mempunyai seorang anak perempuan (saja nak bagi cerita ni sedap...kalau anak lelaki pon ok jugak...^_^) Wanita ini yang sememangnya peramah hanya tersenyum kepada si lelaki tadi (yelah dah nama pun senyum itu adalah sedekah)  dan senyumannya berbalas tetapi dalam masa yang sama adalah seorang hamba Allah ni yang nampak adegan senyum menyenyum tu tadi...so korang rasa apa yang akan terjadi? Hamba Allah ni tadi terus menyebarkan fitnah yang konon-kononnya wanita itu tadi nak menggatal dengan si lelaki tadi...maka disebabkan fitnah itu telah menyebabkan satu lagi keruntuhan rumahtangga malah lebih teruk dari itu...

Berdosa besar siapa yang berniat untuk meruntuhkan masjid yang telah dibina...jadi beringatlah semua...

see? besarnya kuasa sebuah senyuman...sebenarnya ia terserah kepada individu itu sendiri bagaimana ianya mentafsir harga sebuah senyuman...kalau baik padanya maka baik lah jadinya...tetapi kalau sebaliknya...Fida rasa korang pun tau kan? pucuk pangkal adalah diri kita sendiri...sesungguhnya fitnah itu adalah lebih teruk dari membunuh...so, korang pertimbangkanlah ye...

Fida hanya ingin berkongsi rasa dengan korang semua...Fida akan tulis apa saja yang terlintas dari hati Fida ni...Kalau korang taak berapa suka dengan apa yang Fida cuba sampaikan tadi...Fida mintak maaf banyak-banyak ye...tak terniat di hati ini untuk membandingkan sesiapa...hanya sebagai contoh mengikut adat orang melayu khususnya...yang kebiasaannya itulah yang terjadi...terserah pada korang sama ada nak terima atau tidak...^_^

 see? budak kecik kalau senyum memang comel...tergugat iman sekejap...
rasa nak cium-cium je pipi budak kecik ni sekarang..hehehe


tak nak tulis banyak-banyak lagi....jumpa next entry pulak ye...^_^




s a y o n a r a !!!

6 comments:

♛ Azie Azra ♛ said...

org mengata kite dpt pahala. kite senyum kite dpt pahala. org yg baik tak sia2 disisi Allah swt.

Syazfida Afzan said...

@Azie Azra : betul tu...tak kisah lah manis ke tak senyuman tu kan...janji tetap tersenyum...senyum itu indah dan mengasyikkan...^_^

syahnaz said...

senyum... xperlu kata apa2!

A Girl Like You said...

Blogwalking!

baby boo said...

snyum rhsia awek muda ^^

Syazfida Afzan said...

@syahnaz : hehe yup...kerja paling senang sekali...^_^ & percuma...xrugi apa2 pon kalau senyum...:)

@A Girl Like You : terima kasih...nanti Fida BW balik k...^_^

@baby boo : betul tu...senyum jugak penambah seri dalam kehidupan...^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...